- Biuletyn Informacji Publicznej
- ORGANY
- Komisje Rady Miejskiej
Komisja Rewizyjna
Skład komisji:
- Edward Szaniec - Przewodniczący
- Łukasz Bilski
- Marian Hombek
- Marek Śliwka
- Danuta Zadworna
Zadania komisji:
1. Sprawdzanie pracy Burmistrza pod kątem realizacji uchwał Rady Miejskiej – raz na kwartał.
2. Badanie dochodów i wydatków budżetowych za rok budżetowy, w tym:
- opiniowanie wykonania budżetu gminy,
- występowanie o opinię w sprawie absolutorium do Regionalnej Izby Obrachunkowej,
- występowanie z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium dla Burmistrza – raz w roku.
3. Sprawdzanie prawidłowości przeprowadzanych przetargów – wyrywkowo.
4. Kontrola działalności jednostek organizacyjnych gminy – wyrywkowo.
5. Sprawdzanie realizacji interpelacji i wniosków radnych.
6. Opiniowanie materiałów na sesję Rady Miejskiej.
7. Współpraca z komisjami Rady Miejskiej w rozpatrywaniu skarg na działalność Burmistrza.
Zadania komisji zostały uchwalone Uchwałą Rady Miejskiej w Praszce Nr 15/II/2002 z dnia 5 grudnia 2002 r. i stanowią załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
Rozdział I - Zadania i zasady funkcjonowania komisji.
1. Komisja Rewizyjna powołana jest do wykonywania zadań związanych z realizacją funkcji kontrolnej Rady Miejskiej w zakresie wynikającym z przepisów :
1/ ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym / Dz. U z 1996 r. Nr 13, poz. 74.
z póżn. zm./
2/ Statutu Gminy,
3/ uchwał Rady Miejskiej.
Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrola całokształtu działalności Burmistrza oraz gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych w zakresie:
a) realizacji budżetu gminy,
b) gospodarowania mieniem komunalnym,
c) przestrzegania i realizacji postanowień Statutu i uchwał Rady,
d) realizacji bieżących zadań gminy.
2) występowanie z wnioskiem do Rady Miejskiej w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Burmistrzowi,
3) współpraca z właściwymi komisjami problemowymi Rady Miejskiej w opiniowaniu działalności Burmistrza,
4) opiniowanie wniosku o przeprowadzenie referendum w sprawie odwołania.
Rozdział II - Tryb sprawowania kontroli przez komisję.
Komisja dokonuje kontroli z punktu widzenia interesów gminy, uwzględniając kryteria legalności / zgodności z prawem/, celowości, gospodarności, rzetelności, sprawności organizacyjnej, w tym w szczególności:
1/ wykonywania przez Burmistrza uchwał Rady,
2/ rozpatrywania i załatwiania przez Burmistrza skarg i wniosków.
3/ realizacji interpelacji i wniosków radnych.
1. Komisja Rewizyjna pracuje według rocznego planu pracy zatwierdzonego przez Radę.
2. Rada może zlecic komisji przeprowadzenie kontroli doraźnej określając szczegółowo zakres, przedmiot kontroli oraz termin jej przeprowadzenia.
Przewodniczący Komisji zawiadamia Burmistrza / kierownika jednostki kontrolowanej/ o zamiarze przeprowadzenia kontroli co najmniej 7 dni przed terminem kontroli.
1. Zespół kontrolujący składa się z członków komisji.
2. Poza członkami Komisji Rewizyjnej do składu zespołu kontrolującego mogą byc powołani - przez Komisję po akceptacji Rady Miejskiej:
1/ przedstawiciele komisji rady, właściwych ze względu na przedmiot kontroli,
2/ specjaliści / biegli/ z dziedzin z odpowiadającej przedmiotowej kontroli.
3. Zespół kontrolujący obowiązuje ustawa o ochronie danych osobowych.
4. Przewodniczącego zespołu wyznacza komisja.
1. Zespół kontrolujący powinien przeprowadzic kontrolę zgodnie z obowiązującym prawem, a także w sposób nie utrudniający zwykłe funkcjonowanie jednostki kontrolowanej.
2. Zespół kontrolujący ma prawo:
1/ wstępu do pomieszczeń jednostki kontrolowanej,
2/ wglądu do dokumentów dotyczących przedmiotu sprawy z wyjątkiem indywidualnych
spraw z zakresu administracji publicznej,
3/ wezwania do złożenia wyjaśnień pracowników jednostki kontrolowanej.
4/ występowanie z wnioskiem do Rady o powołanie biegłego do zbadania spraw będących
przedmiotem kontroli.
1. Po zakończeniu kontroli zespół kontrolujący sporządza protokół pokontrolny zawierający:
1/ nazwę zespołu z określeniem jego składu,
2/ określenie miejsca, przedmiotu i terminu kontroli,
3/ opis stanu faktycznego stwierdzonego przez zespół,
4/ wykaz nieprawidłowości ustalonych przez zespół z podaniem dowodów, na podstawie
których ustalono te nieprawidłowości, a zwłaszcza dokumentów, wyjaśnień pracowników
jednostki kontrolowanej, oględzin, opinii biegłych,
5/ wnioski pokontrolne,
6/ podpisy członków zespołu,
7/ podpis kierownika / dyrektora/ jednostki kontrolowanej.
2. Kierownik / dyrektor / jednostki kontrolowanej ma prawo zgłaszania do protokołu uwag, co do treści protokołu oraz przebiegu kontroli.
3. Protokół z kontroli należy sporządzic w czterech jednobrzmiących egzemplarzach z czego: oryginał protokołu przechowywany jest w aktach komisji rewizyjnej, natomiast odpisy uwierzytelnione przez przewodniczącego komisji rewizyjnej przekazywane są :
1/ Przewodniczącemu Rady Miejskiej,
2/ Burmistrzowi,
3/ kierownikowi / dyrektorowi/ jednostki kontrolowanej.
1. Komisja w terminie 30 dni od daty zakończenia kontroli formułuje zalecenia i wnioski w sprawie:
1) usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,
2) wyciągnięcia przez kierownika kontrolowanej jednostki konsekwencji służbowych wobec winnych,
3) ewentualnego skierowania sprawy do państwowych organów kontroli, nadzoru i ścigania.
2. Zalecenia i wnioski, o których mowa w ust.1 Komisja kieruje do Rady celem uzyskania zatwierdzenia, a następnie do kierownika kontrolowanej jednostki.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki jest zobowiązany zawiadomic, w terminie nie dłuższym niż 30 dni Komisję i Przewodniczącego Rady o sposobie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.
4. W przypadku odmowy wykonania wniosków i zaleceń pokontrolnych, kierownik kontrolowanej jednostki zobowiązany jest podac na piśmie przyczyny odmowy wraz z uzasadnieniem.
5. Komisja dokonuje kontroli realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych.
Rozdział III - Organizacja pracy komisji.
1. Posiedzenia Komisji zwołuje jej Przewodniczący podając przedmiot posiedzenia.
2. Jeżeli porządek posiedzenia Komisji Rewizyjnej przewiduje rozpatrywanie spraw związanych bezpośrednio z zakresem przedmiotowym działania innej Komisji Rady, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zawiadamia o posiedzeniu właściwego Przewodniczącego Komisji.
1. W posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, bez prawa głosu stanowiącego, mogą brac udział:
1/ Przewodniczący Rady Miejskiej i jego zastępcy,
2/ inni radni,
3/ osoby zaproszone do udziału w posiedzeniu przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej
1. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej są protokołowane.
2. Protokół podpisuje Przewodniczący Komisji i protokolant.
Rozdział IV - Dokumentacja
1. Dokumentacja Komisji Rewizyjnej zawiera:
1/ dokumenty potwierdzające skład osobowy komisji
2/ plan pracy komisji,
3/ protokoły z posiedzeń komisji,
4/ protokoły zespołów wraz z wnioskami pokontrolnymi Komisji Rewizyjnej.
2. Teczki Komisji Rewizyjnej powinny znajdować się w Biurze Rady Miejskiej.
Regulamin rady został określony w załączniku nr 3 do statutu gminy uchwalonego Uchwałą Rady Miejskiej w Praszce nr 37/V/2003 z dnia 17 lutego 2003 r.